Op basis van de resultaten van het onderzoek zijn een gesprekskaart en een handreiking ontwikkeld voor het onderwijs.
Gesprekskaart Adaptieve expertise in het werk
Adaptieve-expertise-in-het-werk_Gesprekskaart
Voor een goed gesprek over adaptieve expertise is er de gesprekskaart Adaptieve expertise in het werk. De kaart bevat vragen die uitnodigen tot een dialoog tussen docenten en studenten, studenten onderling en/of met professionals uit de praktijk. Zo ontdekken studenten wat het belang is van adaptieve expertise in hun werk en waar ze staan in hun adaptieve expertise ontwikkeling.
Deze gesprekskaart is ook bruikbaar voor ontwikkelaars en begeleiders van leer-werkomgevingen. Het gesprek helpt bij het vormen van een beeld over de waarde van adaptieve expertise ontwikkeling in de specifieke opleiding(en).
Handreiking Ontwikkeling van adaptieve expertise stimuleren
Adaptieve-expertise-ontwikkeling-stimuleren_Handreiking
Leer-werkomgevingen bieden goede mogelijkheden om adaptieve expertise te ontwikkelen.
Deze handreiking is speciaal gemaakt voor onderwijsontwikkelaars en begeleiders van leer-werkomgevingen. Met behulp van een model met zes dimensies kunnen ontwerp- en inrichtingskeuzes gemaakt worden die passen bij de eigen context, zodat de ontwikkeling van adaptieve expertise wordt gestimuleerd.