WP3 baant de weg voor de casestudies
In een dakpanconstructie met het team van WP4, heeft WP3 van oktober 2021 tot en met januari 2022 een sprintje getrokken op weg naar de start van de casestudies. Het Plan van Aanpak voor de casestudies is gereed. Op 31 januari hebben de casus-eigenaren de instrumenten en bijbehorende handleidingen voor de dataverzameling ontvangen. Wat hebben we gerealiseerd?
Initiële Programma Theorie als vertrekpunt
Op basis van de reviewstudies uit WP1 en WP2 en praktijk inzichten tot nu toe hebben we de Initiële Programma Theorie opgesteld. Dit stuk omvat een omschrijving van wat we verstaan onder Adaptieve Expertise, dat is de uitkomstmaat van het onderzoek, en een set hypothesen die we gaan toetsen. De hypothesen hebben de vorm van Context-Mechanisme-Outcome configuraties dat wil zeggen: in de leer-werkomgeving (Context) zien we een zekere leeruitkomst (Outcome; uitkomstmaat) en die wordt getriggerd/gestimuleerd door een zeker Mechanisme. Een voorbeeld van een hypothese is dat in de leerwerkomgeving (C) samenwerking tussen student en professional (M) AE (O) stimuleert. In de casestudies proberen we deze CMO lijntjes te ‘staven’ en verder versterken en verfijnen.
Begin- en eindmeting van Adaptieve Expertise
Iedere student die deelneemt aan het onderzoek vult aan het begin en na afloop van zijn/haar onderwijsmodule een vragenlijst in die de (zelf-ervaren) mate van AE meet aan de hand van een serie stellingen te scoren op een 5-punt Likert schaal. De vragenlijst is een compilatie van drie bestaande instrumenten. We hopen met de verzamelde data straks statistische analyses te kunnen doen binnen cases maar ook over cases heen, mogelijk gekoppeld aan bepaalde kenmerken van de verschillende leer-werkomgevingen.
Templates voor de beschrijving van de leerwerkomgeving (ontwerp en uitvoering)
In de reviewstudies hebben we een enorme lijst van kenmerken van (dimensies van) de leeromgeving gevonden die AE kunnen stimuleren. Deze kenmerken zijn input geweest voor templates waarmee we de rijke beschrijvingen van de cases gaan maken. Drie templates vormen de basis voor de dataverzameling: (1) een template voor de document-analyse van het ontwerp van de leerwerkomgeving, (2) een template voor interviews met ontwerpers over het ontwerp van de leerwerkomgeving en (3) een template voor interviews met docenten, studenten en praktijkbetrokkenen over de leerwerkomgeving zoals uitgevoerd in de praktijk.
Handleiding voor de casusonderzoekers
Om de dataverzameling en straks de analyse te stroomlijnen hebben we een handleiding geschreven die de casus-onderzoekers stap voor stap meeneemt in het onderzoek. Iedere casus heeft 1 onderzoeker (‘buddy’) uit WP4 toegewezen gekregen om de dataverzameling samen te organiseren.
Datamanagement
Alle verzamelde data worden opgeslagen op de Research Drive van de HAN. Iedere casus heeft daarop één map waarin alle data vanuit de casus rechtstreeks kunnen worden opgeslagen. Per casus heeft één onderzoeker toegang tot deze map, en ook de gekoppelde WP4 onderzoeker heeft toegang tot deze map. We zorgen hiermee voor een efficiënte en veilige dataopslag.
Toestemming ethische commissie
Plan van Aanpak, datamanagement plan en de bijbehorende ‘letters of consent’ voor de deelnemers aan het onderzoek, zijn in december voorgelegd aan de ethische commissie van de HAN. We hebben eind december een voorlopig positief advies ontvangen. Nog een paar puntjes op de i die we voor 1 februari aanleveren voor een volledige toestemming.
Manuscript over het ontwerp van de casestudies
WP3 is nog niet afgerond! Zodra de casestudies (WP4) draaien, gaan wij terugblikken op het proces tot nu toe en proberen het proces stapsgewijs te beschrijven in een manuscript voor een wetenschappelijk artikel.
We wensen het team van WP4 en alle casusonderzoekers veel succes, plezier en mooie inzichten tijdens de casestudies!
Wietske Kuijer, Hans Savelberg, Irene Visscher-Voerman en Carla Oonk
