Carla Oonk en Wietske Kuijer hebben op 19 juni tijdens de sessie ‘Adaptive expertise: meeting & knowledge sharing’ van alliantie TU/e, WUR, UU, UMC in Utrecht de aanpak en de resultaten van de realist evaluation naar adaptieve expertiseontwikkeling in het Hoger Onderwijs gedeeld met een klein, maar zeer toegewijd gezelschap van onderzoekers naar adaptieve expertise. Ze hebben laten zien hoe de resultaten steeds verder zijn verfijnd, en wat we tot nu toe weten over AE en de ontwikkeling ervan. Deze bijeenkomst was georganiseerd vanuit het EWUU consortium: Jelle de Swart en Yvette Baggen vanuit de WUR en Frank van Rijnsoever vanuit de UU. Jan van Tartwijk gaf de aftrap over het wat en het hoe van adaptieve expertiseontwikkeling, waarin hij ook de resultaten van de review van reviews  (Pelgrim et al., 2022) had geïntegreerd. Al met al een mooie plek om resultaten vanuit Adapt at Work te delen!

Adaptive expertise knowledge sharing 20240619_Adapt at Work Copy

Onderwijs Research Dagen 2024

Tom de Laat en Loek Nieuwenhuis hebben op de ORD hun paper gepresenteerd over het meten van adaptieve expertise. De reacties kwamen sterk overeen met de eigen conclusies over de diverse achtergronden van de meetinstrumenten. Ook kregen ze tips voor de verdere vormgeving van de statistiek in het artikel.

ORD 2024_Adapt at Work_Meten van adaptieve expertise

Wietske Kuijer-Siebelink, Lotte Bus en Tanja Tankink hebben op de ORD een workshop gegeven met de titel De ontwikkeling van adaptieve expertise stimuleren. De deelnemers zijn in groepen aan de slag gegaan met de ‘Gesprekskaart Adaptieve expertise in het werk’ en de ‘Handreiking Ontwikkeling van adaptieve expertise stimuleren’. De gesprekskaart werd goed ontvangen. Duidelijk werd dat het werken met de handreiking lastig is wanneer er nog geen goed beeld is van de benodigde adaptieve expertise in het werk waartoe wordt opgeleid. Dit benadrukt het belang om te starten met de gesprekskaart vooraf aan het gebruik van de handreiking.
Wietske, Lotte en Tanja maken een PowerPoint presentatie die consortiumleden kunnen gebruiken om ook binnen de eigen instelling workshops te verzorgen.

Adaptieve expertise ontwikkeling stimuleren_Handreiking

Els Pelgrim-Roskam heeft op de ORD haar paper gepresenteerd naar taakkenmerken die adaptieve expertise bevorderen. Met collega’s heeft ze drie casussen met werkgerelateerde onderwijssettingen bestudeerd. Openheid, authenticiteit, noviteit, cognitieve complexiteit, creatieve complexiteit, interactie met stakeholders, samenwerking, autonomie en leercultuur bleken in de verschillende casussen in verschillende vormen toegepast te worden, waarbij autonomie en een leercultuur vaste waarden bleken. Toehoorders waren geïnteresseerd en stelden zowel onderzoeksmatige vragen als vragen over de mogelijke praktijktoepassing van ons onderzoek. Daarbij konden we goed refereren aan de ontwikkelde gesprekstool Adaptieve expertise in het werk.

ORD 2024_Adapt at Work_Taakkenmerken die adaptieve expertise bevorderen

Martine van Rijswijk en Anne Khaled hebben op de ORD hun paper over het begeleiden van adaptieve expertise gepresenteerd voor een volle zaal. De reacties waren positief. Een kritische vraag (over onze bijdrage aan de body of knowledge e over begeleiden van werkplekleren) heeft Martine en Anne weer even op scherp gezet voor de laatste slag van het artikel dat zij schrijven.

ORD 2024_Adapt at Work_Begeleiden van adaptieve expertise

EARLI SIG 14

Anne Khaled heeft op de EARLI SIG 14 in Jyväskylä Finland het verdiepende onderzoek over het co-reguleren en begeleiden van werkplekleren gepresenteerd. Het was interessant om te merken dat het onderzoek ook bij collega’s van andere Europese landen goed wordt ontvangen. Een conceptuele vraag over de analyse van co-regulatie helpt de onderzoekers om het onderzoek begrijpelijk op te schrijven en te verantwoorden.

EARLI SIG 14 2024

EARLI SIG 4 & 17

Carla Oonk en Wietske Kuijer-Siebelink gaan op het internationale EARLI SIG 4 & 17 conference, dit jaar gehouden in Utrecht op 25-27 september 2024, nader in op het co-ontwerpen van de realist approach en hoe in de loop van het onderzoek de bevindingen over adaptieve expertiseontwikkeling steeds verder zijn verfijnd.
De presentatie zal op deze plek gedeeld worden.

 

Publicatie­datum

14 oktober 2024|