NVMO 2023

NVMO 2023_Ronde tafel_AdaptatWork

Het congres van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO) vond afgelopen mei plaats in het MECC in Maastricht. Gedurende dit tweedaagse congres zijn onderzoeksresultaten, evaluaties en ontwikkelingen binnen het onderwijs en opleiden uitgewisseld. Deze speciale 50ste editie stond in het teken van “Samen leren, samen werken”. Wietske Kuijer-Siebelink, Marieke van der Schaaf, Lia Fluit, Marleen Groenier, Elske Hissink, Hans Savelberg en Lotte Bus organiseerden een rondetafelgesprek. Na een korte presentatie over het onderzoek vonden gesprekken plaats aan de hand van twee vragen: “Wat zie je nou echt in je beroep dat vraagt om adaptieve expertise ontwikkeling?” en “Wat moet binnen het onderwijs gedaan worden om adaptieve expertise verder te ontwikkelen?”. Een belangrijk punt van discussie was of adaptieve expertise daadwerkelijk anders is dan expertise ontwikkeling. Aanwezigen waren het er echter over eens dat de ontwikkeling van adaptieve expertise wel echt iets anders vraagt in ons onderwijs. Adaptieve expertise wordt als nuttig en noodzakelijk gezien in het (para)medisch onderwijs. Het onderwijs is hier nog onvoldoende op ingericht.

ORD 2023

ORD 2023_World cafe AE_Inleiding_AdaptatWork

ORD 2023_Casus Fontys_AdaptatWork

ORD 2023_Casus Hanzehogeschool Groningen_AdaptatWork

ORD 2023_Casus Universiteit Twente_AdaptatWork

ORD 2023_Casus Universiteit Utrecht_AdaptatWork

In juli waren de Onderwijs Research Dagen (ORD) op de universiteit van Amsterdam. Anne Khaled organiseerde namens het onderzoek in de casestudies (WP4-6) een World Café waarbij ze startte met een inleidende presentatie om het begrip adaptieve expertise en het onderzoek te introduceren. Deelnemers konden vervolgens aan de hand van posters in gesprek met case-eigenaren van de, Fontys Hogescholen , Universiteit Utrecht en Universiteit Twente over de resultaten van de casestudies.

Professor Perry den Brok was uitgenodigd om feedback te geven op het onderzoek en de resultaten. Op basis van doorgegeven stukken gaf Perry een aantal overdenkingen, waaronder: “Hoe zien we adaptieve expertise terug in de cases?”, “Wat levert de bril van adaptieve expertise op voor onderwijs of is het gewoon goed onderwijs?” en “Op welke niveaus zitten de mechanismes, taakniveaus en curriculumniveaus?”. De literatuur besteedt vaak nog alleen aandacht aan het cognitieve aspect van leren en laat andere kenmerken als durf en een veilige leeromgeving nog vaak onbenoemd. Deze overdenkingen helpen bij het terugkoppelen van de gevonden resultaten naar de praktijk.

De bijeenkomst is heel positief en behulpzaam ervaren en zal ons helpen om het onderzoek verder richting te geven. Door de grootte en complexiteit van het project is het ook prettig het aan onbekenden te uitleggen.

EARLI 2023

EARLI 2023_AdaptatWork

De 20ste editie van de Europese conferentie over Research on Learning and Instruction (EARLI) vond in augustus plaats aan de universiteit van Thessaloniki. Deze editie stond in het teken van “education as a hope in uncertain times”. Loek Nieuwenhuis heeft een single paper gepresenteerd over de eerste (tussen) resultaten van de crosscase analyse in Adapt at Work. Het was lastig om in korte tijd aandacht te vragen voor het onderzoek, maar het heeft interessante vragen voor het onderzoek en leuke reacties opgeleverd. Het model van “local theories vergelijken met de initial program theory” is voor velen een eye-opener en is een mooie manier om praktijkgericht onderzoek vorm te geven. Bij de volgende EARLI conferentie presenteren we hopelijk de eindresultaten.

AMEE

Het AMEE congres vond dit jaar plaats in Glasgow, Schotland. Deze editie van het congres stond in het teken van inclusieve leeromgevingen om de toekomst te veranderen. AMEE richt zich specifiek op het leren en opleiden in en voor zorgcontacten. Lia Fluit gaf samen met Rune Dahl Jensen en Maria Gamborg een workshop over adaptieve expertise ontwikkeling in relatie tot self-regulated learning. Hierbij ging Lia in op de aanpak van het onderzoek zoals uitgevoerd in Adapt at Work.

De workshop is als zeer leerzaam en relevant ervaren. Met name vond men het interessant om iets te horen over de methodologie zoals ontwikkeld voor de Adapt at Work studies.

NRO 2023

NRO-2023_Ontwikkeling-van-adaptieve-expertise-in-HO.pdf

Het NRO Congres 2023 vond plaats op 8 november en had de titel Wegwijs met onderwijs en onderzoek. Wietske Kuijer, Tanja Tankink, Hans Savelberg en Nabela Zinad gaven hier een workshop als onderdeel van de track Onderwijs en maatschappij. Wietske deelde de inzichten hoe je de ontwikkeling van adaptieve expertise kunt stimuleren met behulp van (nieuwe vormen van) werkplekleren, gebaseerd op de (tussen)resultaten van Adapt at Work. Vervolgens introduceerden Nabela en Hans achtereenvolgens hun praktijken:

  • Semester Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW) bij HAN University of Applied Sciences, waarin studenten van 10 opleidingen binnen het (para)medische en welzijnsdomein interprofessioneel samenwerken aan praktijkvraagstukken
  • Maastricht Science Programme bij Universiteit Maastricht, waarin bachelor studenten in vier vierweekse projectperioden interdisciplinair samenwerken rondom complexe opgaves.

O.l.v. Tanja gingen we in gesprek over hoe de ontwikkeling van adaptieve expertise in deze praktijken, inzoomend op authenticiteit en complexiteit van vraagstukken, vastlopen in vraagstukken en een mogelijke doorlopende ontwikkellijn voor adaptieve expertise.

De verhalen uit de praktijk werden als inspirerend ervaren.

Wil je meer lezen over deze praktijken en het onderzoek? Lees het themanummer Adaptieve Expertise van OvO, dat geheel is verzorgd door betrokkenen bij Adapt at Work.

Publicatie­datum

25 september 2023|